Groen

copy&paste <td> tag

Verslag 17:
Zout en Imodium.

Hier liggen we in onze hangmat naast het zwembad van ons hotel in Nasca, onze derde halte in Peru, en we hebben jullie nog niks verteld over Bolivië.
Het is uiteindeijk maar een blitzbezoek van twee weken geworden omdat de vakbonden met grote landelijke stakingen dreigden vanaf 1 mei. Maar de korte tijd dat we er waren was meer dan de moeite. Terwijl Chili en Argentinië eigenlijk heel Westerse landen zijn, is Bolivië een heel ander paar mouwen. Twee derde van de bevolking zijn nog rasechte indianen, niet met veren op hun hoofd, maar met vlechten onder hun bolhoedjes, bolle rokjes en poncho’s. Het is aangenaam wandelen door de smeltkroes van kleurrijke, luidruchtige marktjes, maar eens buiten de stad zie je dat de meerderheid nog in schrale adobe (klei) huisjes woont. De levensstandaard van de doorsnee Boliviaan ligt een stuk lager dan die van de zuidelijke buren, ondanks de rijkdommen die er in de grond steken (gas, ijzer, mineralen, ...). Maar de regering lijkt deze niet goed te kunnen beheren en daar komen rijke buitenlandse (U.S., Chili etc.) firma’s dan maar de vruchten van plukken.

Bolivië dus; geland op een ijle 4.000 meter in de officieuze hoofdstad La Paz, die als een grote soepkom aan de rand van de altiplano ligt. Over diezelfde altiplano, een immens grote vlakte op 3.800 meter in het miden van de Andes, spoorden we naar Uyuni. Dit stadje ligt vlakbij een zoutvlakte zo groot als Vlaanderen en deze is tevens de grootste ter wereld. Maar de vierdaagse tour naar de Salar en omgeving moest nog even wachten, want ondertussen waren de eerste Imodiummekes van de reis aan de orde. Erik’s darmkes waren na twee dagen al terug in de plooi, aangezien de oorzaak enkel een overdaad aan Boliviaans bier was. Sally had het al vlagge sinds het verlaten van Paaseiland, maar uiteindelijk hebben de eerder vernoemde pilletjes en de kookkunsten van de Minute Man ons er terug bovenop geholpen. Dus uiteindelijk met een toffe Australiër en drie Franse tjeven op tour vertrokken.

Dag 1 door een surrealistisch landschap van strakblauwe lucht en een verblindend witte gekrakkeleerde zoutvlakte naar het nog “spesjalere” Isla de Pescado gereden. Deze heuvel was een koraalrif in het meer dat de Salar destijds was en is nu bezaaid met duizend jaar oude cactussen tot wel twaalf meter hoog. ‘s Avonds heeft Erik nog een matchke basketbal aangedurfd met de lokale kids, da’s niet van de poes op 3.800 meter hoogte.

Dag 2 reed Basilio met z’n jeep langs vele flamingo- en kleurrijke meren en hebben we ons geërgerd aan toeristen die het nodig vonden om de vizcachakonijnen appels en brood te voederen. ‘s Avonds zijn we bijna van het uitzichtpunt over de Laguna Colorada gewaaid en na een koude nacht in een zielig pension stonden we ons voor zonsopgang te warmen aan de Sol de Mañana gijsers. Serieus gerommel en gepruttel onder ons voeten en een sinds Nieuw-Zeeland herkenbare zwavelgeur in de neus. Door de eindeloze kale Dalí-achtige landschappen 4x4’en we verder langs contrastrijke meren naar la Ciudad Encantada; een mooie rotsformatie die inderdaad heel wat weg had van een betoverde versteende stad. Met dit extraatje wou Basilio meer de kokkin imponeren dan zijn toeristen.
Vooraleer onze tour te beëindigen en bijgevolg verlost te zijn van vier dagen dezelfde panfluitmuziek, hielden we nog halt aan het treinkerkhof.

Ondanks het feit dat we er bijlange niet alleen waren en de gids en accommodatie maar zo zo waren, zijn we toch content dat we dit unieke plekje op de wereld hebben verkend.
Amper goed en wel aangekomen in de knappe koloniale mijnwerkersstad Potosí, vernamen we het nieuws van de op til staande stakingen. We zouden het jammer vinden om tijdens de laatste weken ergens vast te komen zitten, dus hebben we Sucre maar op onze buik geschreven en het Titicacameer helazement vanuit Peru bezocht.
Dit niet zonder eerst de gekste grensovergang in zes maanden tijd te passeren. Onze busmaatschappij had onze tickets doorgeboekt naar een andere firma. Gevolg: van bus veranderen in the middle of nowhere en te voet ploeteren doorheen chaotische markten aan weerszijden van de grens, waarbij Sally nog een bakfiets tegen haar ‘goei’ knie heeft gekregen. Van zodra we de grens over waren, waren we nog niet helemaal gerust. Want ook hier was de indianenbevolking malcontent, zelfs in die mate ze enkele weken geleden hun burgemeester hebben gelyncht. Ilave was dus niet echt geschikt als eerste halte in Peru, wij dan maar verder naar Puno en de volgende dag met de boot het Titicacameer op.

Sally en Erik

Blijf op de hoogte!

Wil je verwittigd worden als er een verslag is verschenen of we nieuwe foto's hebben doorgestuurd? Schrijf je dan als de bliksem in op onze Nieuwsbrief.